Je Online Psycholoog - Logo

Piekeren passé


In het kortdurende traject dat ik via deze site aanbied, zul je handvatten en tips krijgen om je piekergedachten de baas te worden.

Ik zal je vragen om over een bepaald onderwerp te schrijven, iets bij te houden of ik geef je een oefening waarmee je zelfstandig aan de slag gaat. Daarvan doe je verslag op de site, waarop ik je vervolgens een persoonlijke reactie zal geven. Op die manier lopen we door het programma heen. Het traject zal ongeveer 10 tot 12 weken duren en bestaat uit 5 onderdelen:

  • Bewustwording: Wat is er?
  • Herkenning: Wanneer is het er?
  • Bezinning deel I: Hoe kan ik mijn piekergedachten aanpakken?
  • Bezinning deel II: Hoe kan ik mijn zelfbeeld vergroten?
  • Toekomst: Wat wil ik vasthouden?

Nadenken: niks mis mee!


Mensen denken na en ze doen dit onder andere om problemen op te lossen of te voorkomen. Met op jezelf kunnen reflecteren, is dus niets mis. Sterker nog: houden zo, zou ik zeggen!

Piekeren: uitputtend!


Maar teveel nadenken kan overgaan in piekeren. Het gaat dan om repeterende gedachten die zich aan je opdringen; een (niet beheersbare) onafgebroken gedachtestroom die je overspoelt, geen oplossingen biedt en enkel zorgt voor gevoelens van machteloosheid en frustratie.

Piekeren is vermoeiend en kan zelfs tot uitputting leiden. Zeker als het je overvalt op het moment dat je eigenlijk uit moet rusten. Maar vaak zijn het juist deze momenten van stilte – in bed – dat piekergedachten zich op kunnen dringen. Het kan je psychisch uit je evenwicht brengen en zorgen voor sombere gevoelens of angst.

Heb je behoefte aan ondersteuning hierin? Klik op aanmelden om direct aan de slag te gaan, of op contact als je meer informatie wil.


Als je vragen hebt of meer informatie wil, neem dan gerust contact met mij op.

Link to this page



Link to this page